المُخبر الاقتصادي+ | لماذا استحق أكبر محتال في التاريخ السجن 150عاماً؟

בידור

بعد أن مات في سجنه وحيداً.. ما الذي فعله برنارد مادوف ليستحق هذا المصير وليستحق قبل ذلك لقب أكبر محتال في التاريخ؟

مصادر المُخبر:
www.amazon.com/Wizard-Lies-Bernie-Madoff-Death/dp/1452633290
www.nytimes.com/2009/01/02/business/02madoff.html
www.sec.gov/files/oig-509-exec-summary.pdf
www.wsj.com/articles/SB123033797182136463\
fortune.com/longform/how-bernie-did-it/?
www.nytimes.com/2010/12/12/business/12madoff.html
www.washingtonpost.com/national/andrew-h-madoff-son-of-convicted-financier-dies-at-48/2014/09/03/49c10da4-0e81-11e4-b8e5-d0de80767fc2_story.html
apnews.com/article/bernie-madoff-dead-9d9bd8065708384e0bf0c840bd1ae711
www.nytimes.com/2005/09/14/obituaries/business/norman-f-levy-93-broker-who-led-new-york-realty-firm.html

ilmem.info
#المُخبر_الاقتصادي+

كن جزءاً من مجتمعنا
goo.gl/sCG87B
لمتابعتنا على
ajplusarabi
ajplusarabi
موقعنا: ajplus.net/arabi

תגובות

  • Manhl Shaheen
    Manhl Shaheen28 דקות לפני

    حب التكسب السريع والمريح هو السبب

  • قلمي حر
    قلمي حر3 שעות לפני

    الطمع بيخلي الأنسان يلهث وراء المال في كل مرة

  • Mosa Amin
    Mosa Amin4 שעות לפני

    لا إله إلا الله محمد رسول اللّه ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

  • Laith Khalil Atieh Obaid
    Laith Khalil Atieh Obaid8 שעות לפני

    جواب للسخرية .. سبب التكرار الطمع وانها الورقة الخضراء يا عزيزي .. الجواب المنطقي .. وضع الاستثمارات في سلة واحدة ادى لفشل المستثمرين

  • Rakan Reyalat
    Rakan Reyalat8 שעות לפני

    يا ريت تتكلم عن التسويق الشبكي وشبكات الاحتيال المنتشرة هذه الأيام

  • mohammed el gamil
    mohammed el gamil16 שעות לפני

    إن التفكير أصعب الأعمال، وهذا هو السبب في أن قليلين من يختارونه كعمل. هنري فورد

  • M.Baqer
    M.Baqerיום לפני

    السلام عليكم اخي العزيز ارجو منك تخصيص حقلة لدراسة مايفعله الوزير المالية العراقي بتنزيل سعر الدينار العراقي مقابل الدولار و نافذه العملة في البنك المركزي العراقي.

  • reader of books
    reader of booksיום לפני

    لأن الدول العربية لم تستقل سوى عسكريا أما الاستعمار فلا يزال ساريا لحد الساعة نو خصوصا في شقيه الاقتصادي و الفكري -الثقافي بفضل الشركات التي تركتها الدول الاستعمارية و البعثات الأجنبية على التوالي، هذا بدون الأخذ بعين الاعتبار معاهدات ما تحت الطاولة.

  • Eshraq
    Eshraqיום לפני

    هل لحياته فيلم؟

  • Eslam Elhawary
    Eslam Elhawaryיום לפני

    عاوزين مراجعة لموقع ai marketing لو سمحت، علشان الموضوع انتشر بشكل غريب. لايك يا شباب نوصل الكومنت

  • زياد رمضان
    زياد رمضانיום לפני

    حد يسيب الدحيح ويجيب ده 😂😂 والله الدحيح خسارة فيكم

  • nona bas
    nona basיום לפני

    شفت القصة كاملة بفيلم عن مادوف

  • dr baker
    dr baker2 ימים לפני

    والله الجهل مش اكتر هو السبب فى ظهور المستريحين

  • Hanadi Nassem
    Hanadi Nassem2 ימים לפני

    الاجابة هي الطمع

  • Ahmed GSQ
    Ahmed GSQ2 ימים לפני

    صاحبي انت قولت اسم الراجل ده ازاي

  • سامي عواد
    سامي عواد2 ימים לפני

    خلق الانسان هلوعا

  • 78 9
    78 92 ימים לפני

    Great video

  • Baker Sharif
    Baker Sharif2 ימים לפני

    رزق النصاب عند الطماع

  • Zahir Hamed
    Zahir Hamed2 ימים לפני

    ههه انا صارت معي هذة الحركة وخسرت مبلغ 16الف ريال عماني

  • abdullah aljoudi
    abdullah aljoudi2 ימים לפני

    لا يوجد من يملأ فراغ الدحيح

  • Ghanem Ahmed
    Ghanem Ahmed2 ימים לפני

    طالما الطماع موجود فالنصاب بخير

  • Sara g
    Sara g3 ימים לפני

    كلما تابعتك تذكرت احمد البحيري ilmem.info

  • Yassine KHOUKH
    Yassine KHOUKH3 ימים לפני

    150سنة!!!! والله أمريكا فيها العدل، عندنا لصوص كبار في العالم العربي لم يدخلوا السجن ولو يوم واحد.

  • abdoo boma
    abdoo boma3 ימים לפני

    بدنا حلقة عن تسلط الدولار على القتصاد العالمي وبل اخص العربي

  • Ahmed Abdul Nasser
    Ahmed Abdul Nasser3 ימים לפני

    كل الناس عايز ربح سريع و مريح حصل نفس القصة في محافظة في الصعيد في بلدنا

  • Ahmed Othman
    Ahmed Othman3 ימים לפני

    اعتقد ان هناك سببان لانتشار هذا النوع من عمليات الاحتيال الاول هو الطمع والثني هو انتشار افة الرغبة في الربح دون بذل جهد أو حتي سعي ...

  • Ali 1999
    Ali 19993 ימים לפני

    والله كنت افكره انتحر من 2008

  • Haitham Hamed
    Haitham Hamed3 ימים לפני

    رزق الهبل على المجانين ، easy come easy go الناس مش عاوزة تتعب عشان تلاقي

  • محمد احمد
    محمد احمد4 ימים לפני

    كلمه واحده بس . لكل مجدهد نصيب

  • Alaa Ezzat
    Alaa Ezzat4 ימים לפני

    تحية طيبة .. عجيبة قصتك هذه .!!! شخص يعمل ( يستثمر ) مليارات ... التساؤلات الم يعمل معه محاسب ؟ الم تخضع منشاته ل التدقيق الخارجي و الضرائب .. ؟ ؟ هل أن العمل في أكبر دولة ديمقراطية و اكبر اقتصاد في العالم بهذه التفاهة و المستثمرين و البنوك بهذه السذاجة .؟ ؟ ؟ ؟ حتى لو افترضنا انه استطاع تقديم رشا و ووجود فساد ... الهذه الدرجة تكون و لعقود من الزمن ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ و هناك الكثير من التساؤلات ..

  • Fares Fares
    Fares Fares4 ימים לפני

    شخص من عائلتي عمل نفس الشي

  • ÂHMĒĐ 1994
    ÂHMĒĐ 19944 ימים לפני

    سبحان الله ربى ابنائه بالحرام فكانت النتيجة موت ابنه الاول منتحر والثاني بالسرطان وتدمرت حياته بالكامل " حبل الكذب وان طال فإن له يوم يكشف فيه

  • Old Money نقود قديمة
    Old Money نقود قديمة4 ימים לפני

    😍😍😍

  • Aiman Alansi
    Aiman Alansi4 ימים לפני

    عندنا من سنة حصل نفس الموضوع ثلاث سنين و النصابين شغالين بمخطط بونزي

  • Ahmed Helmy
    Ahmed Helmy4 ימים לפני

    بقول لحضرتك ممكن تتكلم عن التسويق الشبكي لانهم بيوهمو الشباب ياريت لايك حتي يوصلك التعليق

  • Tarek Amer
    Tarek Amer4 ימים לפני

    في فلم لروبيرتو دانيرو عن الموضوع دا

  • عبدالعزيز باحارث
    عبدالعزيز باحارث4 ימים לפני

    الطمع في الربح السريع

  • Karim Hakim
    Karim Hakim4 ימים לפני

    عشان ماينصبش النصاب إلا على طماع

  • MR, NIGHTMARE
    MR, NIGHTMARE4 ימים לפני

    اطالب بأعادة الدحيح

  • صلاح احمد ابراهيم
    صلاح احمد ابراهيم4 ימים לפני

    عندنا هنا نسميها سوق المواسير

  • MOHAMAD ALI
    MOHAMAD ALI4 ימים לפני

    البرنامج هذا و قناة اقتصاد الكوكب تحفة كمية معلومات رهيبة شكرا لجهودكم 👍

  • Rh Iraqi
    Rh Iraqi4 ימים לפני

    المشكلة البشر طماع

  • Saied Mahran
    Saied Mahran5 ימים לפני

    واحنا عندنا الريان نفس قصته اعملنا حلقه عنه

  • Mohamed Ashour
    Mohamed Ashour5 ימים לפני

    المش مفهوم هو لو بيدي ١٢ل ١٥ % في السنه فلوس اي مستثمر حتخلص بعد ٧ ل ٨ سنين فهل معدل نمو الاستثمارات كان عنده اكبر من ١٢ ل ١٥ % في السنه على مدى ٤٠ سنه

  • Massi MM1
    Massi MM15 ימים לפני

    هنابك مثل جزائري يقول: الطماع يديه الكذاب. اي الشخص الطماع دائما ما يخدعه الكذاب

  • alaatwak wak
    alaatwak wak5 ימים לפני

    مثل هذه النصبة جارية حاليا من موقع إسمو ai marketing يوما ما سيصدم المستتمرون والله أعلم

  • Ahmed Haragy
    Ahmed Haragy5 ימים לפני

    المال الحرام مهلكة

  • يوسف العطّار
    يوسف العطّار5 ימים לפני

    ما هي البنوك بتعمل نفس الشي ازا كنت غلطان حدا يصححلي

  • Happiness 99
    Happiness 995 ימים לפני

    لان التاريخ يعيد نفسة

  • GHOSTS
    GHOSTS5 ימים לפני

    :)

  • Mohammad Abd Al-Hameed
    Mohammad Abd Al-Hameed5 ימים לפני

    Easy come Easy go

  • Mohamed Awad
    Mohamed Awad5 ימים לפני

    Greed!

  • أديب الأفندي
    أديب الأفندي5 ימים לפני

    في المناطق الغربية من العراق نسميه الحوت او الحيتان وسبب استمرار هذا النوع من النصب جشع وطمع الضحايا

  • Lotfi Bensaadoune
    Lotfi Bensaadoune5 ימים לפני

    هل ممكن تعمل حلقة على الاستثمار في ai marketing .. نصب أو مال سهل ؟ .... شكرا

  • Ali
    Ali5 ימים לפני

    اعمللنا حلقة اشرحلنا المراجحة

  • Saed Akkawi
    Saed Akkawi5 ימים לפני

    الجواب هو المثل: وراء كل نصاب طماع

  • Mosab Mosab
    Mosab Mosab5 ימים לפני

    يا لطيف قصة مأساوية فعلا و الاولاد كانوا الضحية

  • Ahmed Hegzy
    Ahmed Hegzy5 ימים לפני

    ده اللي هو حاليا بتعمله الشركات بتاعت النصب يقلك تسويق شبكي وتسويق هرمي ونفس الكلام بيحصل فيهم ياخد من الجديد ويدي القديم امثال فيجور او دوكس و كيو نت qnet ومشروع ال١٠٠ دوله قال وغيرهم كتير ربنا ينور بصيرة الشباب اللي بيضحك عليها دي

  • Mazen Deeb Shaban
    Mazen Deeb Shaban5 ימים לפני

    الطمع ضر ما نفع بس واحد ضل ٤٠ سنة وما انكشف فعلا خطير

  • nader shehab
    nader shehab5 ימים לפני

    السبب ببساطه عقلية الربح السريع بدون تعب.

  • صالح قشطة
    صالح قشطة5 ימים לפני

    السبب الوحيدهو المثل الي بيقول (دواء الطماع النصاب) مع العلم انه كله بامر الله بس هي اسباب.

  • tarik salah boukrouh
    tarik salah boukrouh5 ימים לפני

    أصحاب أرباب المال دائما يبحثون عن مزيد من الدخل الساهل و الكبير و و يوجد من يعرف لهفتهم و يبني لهم قصور فوق الماء و البحار إلا بلسان فيسقط في فخ الطمع

  • Alla Farhat
    Alla Farhat5 ימים לפני

    الواقع أن النصابين لهم ألف شكل ولون ولا يمكن يستمر كل الوقت هذا إلا إذا كان لديه جيش كامل من النصابين في كل مكان

  • salm salm
    salm salm5 ימים לפני

    علشان الطمع والثقة الزايدة فى المختال مع تغير الوجوه وكما قال الله عزوجل (احل الله البيع وحرم الربا)

  • مهدي الإفرار ابن نرجس44
    مهدي الإفرار ابن نرجس445 ימים לפני

    فلوسهم من حرام مشتعبانين بيها،!!! فلوس الحرام ياكلها الحرام ..

  • ABDESSAMAD abdessamad
    ABDESSAMAD abdessamad5 ימים לפני

    نطقك صحيح استاذ ابراهيم من متابعيك المغرب

  • أحمد عمار
    أحمد عمار5 ימים לפני

    الكسل والطمع

  • Van Brosar
    Van Brosar5 ימים לפני

    عندى رد منطقى جاى من معايشه للموضوع ده بالتحديد مبدئيا الانسان عنده رغبه دائما ف ربح المزيد من الاموال باستمرار ودى رغبه طبيعيه ومشروعه ولكن اى مشروع محتاج ٣ عناصر رئيسيه للنجاح (راس المال_القذره على الانتاج_التسويق) بطبع الناس تميل الى الكسل والجهل وبالتالى ولسبب الكسل عاوز يستثمر بالمال فقط دون ان يتعلم كيفيه الانتاج او التسويق وبسبب الجهل والغباء لما يكون عنده فلوس لا يتحقق بنفسه وبالتالى تلاقى تجار كتير يقولك اللى مفهمش فيه مخشش فيه مع انه ممكن يتعلمه ولسبب وجود الانحياز المتفائل والكسل والغباء تلاقى دايما المجتمعات بتقع ف فخ بونزى وطريقه تحققه بتكون انى اسال واحد قبلى استثمر مع النصاب هو قبض ولا لسه من غير محط ايدى عالمشروع وافهم تفاصيل عملياته

  • Van Brosar

    Van Brosar

    5 ימים לפני

    وفى نقطه هامه الناس اللى بتقول طمع قل ما جمع :مالكم كيف تحكمون الطمع :هو انى اخد حاجه مش من حقى لكن هنا ده احساس مشروع عند اى انسان يعتبر ميزه لو فاهم قواعدالتستثمار ويصبح كارثه لو هو مش فاهم

  • aziz hattab
    aziz hattab5 ימים לפני

    السبب في استمرار قصص النصابين الكبار أن النظام الاقتصادي العالمي مختل وفاقد التوازن ويحافظ عليه منتفعوه بطبقات وطبقات من التعقيدات لضمان استمراريته ( نظام بونزي عملاق ولكن يوجد عند اسياد البونزي مطابع) تحت هذه المعمعة ترزح طبقات الشعوب من الطبقة مافوق المتوسطة وما تحتها، يصارعون بشكل يومي لتبقى أنوفهم فوق السطح والسعيد من استطاع ابقاء رأسه خارج الماء. بيئة مناسبة جدا للبحث عن الربح السهل بالنصب و مناسبة للمتعب من السباحة أن يتعلق بمن يوهمهم أنه مركب سينتشلهم من هذا الصراع اللذي لاينتهي . أعتذر عن الإطالة ولكن لو كانت الثقافة المالية متاحة للمجتمع وفرص العمل غير مقيدة بآلاف القوانين البيروقراطية لكانت فرص النصابين أقل بأن ينجحوا بنصباتهم. مجرد رأي .

  • Omar Mohamed
    Omar Mohamed5 ימים לפני

    المشكلة هى السعى وراء المكسب السريع وعدم اقتناعهم بأرباح البنوك والبعض تحريم البنوك

  • Aows Alkubaisi
    Aows Alkubaisi5 ימים לפני

    أحسنت

  • البرنس البرنس
    البرنس البرنس5 ימים לפני

    صارت قبل عشر سنوات في السعودية نفس قصه مدوف ووضع المحتال في السجن وفلوس ناس راحت عليهم

  • amir ali
    amir ali6 ימים לפני

    الطمع يابرنس

  • Ray Day
    Ray Day6 ימים לפני

    الطمع

  • saleh alariki
    saleh alariki6 ימים לפני

    بسبب الطمع والجشع الناس مابتتعلم بتتلهي

  • fady magdy
    fady magdy6 ימים לפני

    فى كل الكتب السماوية بتنص على العمل لكسب الرزق و الربح لكن الناس بتحاولى تكسب من غير ما تتعب و اظن ان تكاسل الناس فى الرزق دا هو السبب

  • Who is the real Ter*ror!?
    Who is the real Ter*ror!?6 ימים לפני

    3:33 تشارلز بونزي فقد ثروته وتمت محاكمته وتوفى في البرازيل في مستشفى خيري

  • Moaz Khairy
    Moaz Khairy6 ימים לפני

    للاسف الموضوع دا مربح ف مصر بصورة كبيرة وفي محاسب مالي اسس ٣ سلاسل صيدليات بالشكل دا وكان بيلبس طقية دا لدا وبيكون الموضوع مربح جدا لاصحاب الصيدليات

  • عبدالغفار ابراهيم
    عبدالغفار ابراهيم6 ימים לפני

    لو عايز تفتح نت من أى شبكة واى فاى قريبة منك ومش معاك الباسورد ! ركز معايا > هتفتح جوجل وتكتب فى البحث mbv70 هتدخل اول موقع فقط تحط اسم الشبكة هيظهرلك الباسورد

  • عالم الوشو
    عالم الوشو6 ימים לפני

    الطمع ف الربح السريع وتغير اساليب النصب

  • Flsafaney ne
    Flsafaney ne6 ימים לפני

    سبب خسائر الناس وانا أولهم هم عديمي الضمير الذين يروجون لشركات التداول وللاسف انت فعلتها سابقا وربما لازلت تفعلها.

  • Zo Br
    Zo Br6 ימים לפני

    سيظل النصاب موجود مادام هناك طماع

  • Ahmed Mohamed
    Ahmed Mohamed6 ימים לפני

    علشان الناس كتع كسح كسل

  • Deutsh Energy
    Deutsh Energy6 ימים לפני

    الناس تفكر تربح الفلوس بشكل سريع و من دون تعب، فلهذا بعض الناس تحاول المرة والكرة ظنا كتهم انهم راح يربحوا كثير . فيصبحوا مدمنين مثل الناس يلي تلعب قمار. تحياتي الك دكتور ابراهيم

  • احمد الشافعي
    احمد الشافعي6 ימים לפני

    على شان الناس بتحب المكسب المستريح

  • Said Mahmoud
    Said Mahmoud6 ימים לפני

    نصاب فاشل

  • #تعلم_أكثر Learn more_
    #تعلم_أكثر Learn more_6 ימים לפני

    تتكر لان الناس لازالت تؤمن بالربح حتى كل يحلم بربح سريعو ولكن من يريد ستجده يعمل وصبح ولا يسمي ذلك ربحا بل جاء نتيجة عمله

  • INSCO CO.
    INSCO CO.6 ימים לפני

    طول ما الطماع موجود النصاب بخير

  • Mario malak
    Mario malak6 ימים לפני

    طول ما الطماع موجود النصاب بخير 😂😂

  • Mario malak
    Mario malak6 ימים לפני

    طول ما الطماع موجود النصاب بخير 😂😂

  • Karim Mohamed
    Karim Mohamed6 ימים לפני

    ٢١ رمضان

  • Ahmed Abu Riyadh
    Ahmed Abu Riyadh6 ימים לפני

    الطمع يعمي قلوبهم

  • يزيد الصقري
    يزيد الصقري6 ימים לפני

    حلم لي اصير نشبه.

  • Ahmed Oraiby
    Ahmed Oraiby6 ימים לפני

    تحريك الكاميرا مع كل ظهور لصورة جانبية ثم عودتها مره اخرى لمكانها الاول - فكرة محتاجة لاعاجة النظر - انا اتخيلت

  • فيديوهات عجيبة و رائعة
    فيديوهات عجيبة و رائعة6 ימים לפני

    الحمد لله رب العالمين

  • فيديوهات عجيبة و رائعة
    فيديوهات عجيبة و رائعة6 ימים לפני

    صلوا على الحبيب المصطفى

  • baraa ahmed
    baraa ahmed6 ימים לפני

    احكي عن القطب الشمالي و 🧊🏔️

  • Ahmed Wakel
    Ahmed Wakel6 ימים לפני

    اجابة سؤالك يا دكتور هي مادام الطماع موجود النصاب بخير النصاب مش بينصب غير علي الطماع

  • Mohamed Saad
    Mohamed Saad6 ימים לפני

    الطمع وحش يا صديقي

  • ابن تعز الحالمة
    ابن تعز الحالمة6 ימים לפני

    السبب ان الاغنياء يزدادون غنى بشكل فاحش على شان كذا يوقعوا بفخ الثراء السريع والارباح المالية الضخمة اذا كان نحن الصغار نوقع بالشركات النصابة وينصبوا علينا ب500-1000 دولار بإهامنا بربح خيالي شهري فما بالك بالكبار

הבא